Undgå skader i stativet

Få gode råd fra Bådmagasinet – Når båden skal sættes af i stativet, så er vigtigt at være påpasselig, for støtterne skal kun lige støtte båden. Kølen skal tage cirka 90 % af vægten. Læs mere om hvordan de båd står bedst muligt, og hvad forsikringen forlanger.

Stativets støtter må aldrig støtte så hårdt, at skroget buler ind ved støtterne. Samtidig skal båden placeres så langt fremme i stativet, at tyngdepunktet er lidt foran midten af stativet. Så er agterskibet støttes bedst muligt af stativet.

Samtidig bør båden afstives yderligere under hæk og stævn, men det er vigtigst at støtte under hækken. “Jeg har set nyere både fra anerkendte værfter, hvor hækken synker lidt ned over kølen, hvis den ikke bliver støttet“. Det forklarer bådebygger og bådkonstruktør Peter Bjørn Olsen, der i tidens løb har håndteret hundredvis af både på sit værft i Stubbekøbing.

De fleste både står på land uden meget opsyn. Derfor skal forarbejdet gøres grundigt, så båden kan klare sig selv næsten alene gennem vinteren – hvis man da ikke køber sig fra det hele og sender sin båd på hotel.

 

Hvis båden vælter
Det er bådejerens fejl, hvis en båd vælter i en vinterkuling. Både vælter kun, hvis der er noget galt med bukkene, eller der mangler omtanke og tilsyn inden en varslet vinterkuling. Følg vejrmeldingen om vinteren, og hold øje med nabobådenes bukke.

Forsikringen dækker ikke, når:

– en båd står på land med mast.
– gamle vinterbukke bryder sammen pga. råd eller rust.
– båden kun støttes af stolper op under rælingsliste eller under klinkbygget skrog, medmindre støtterne er særdeles grundigt afstivet og forbundet.
– en buk langsomt synker ned i blød bund, så båden vælter.
– der ikke er fast forbindelse (helst boltet eller sømmet bræt) mellem bukke på hver side af båden.
– der kun er én buk i hver side, så kan der rejses tvivl, om det er nok. I al fald skal en enlig buk på den ene side af båden stå præcis over for en enlig buk på den anden, endelig ikke forskudt.

Forsikring dækker:

Ved pludselig skade på vinterbuk, så båden vælter f.eks. ved påkørsel eller meget kraftig styrtregn, der hurtigt underminerer stativet. Hvis båden først vælter nogle uger efter en pludselig skade på bukkene, får du et problem med at forklare, hvorfor du ikke har gjort noget i mellemtiden. Husk jævnligt tilsyn i ekstremt vejr.

Send båden på hotel
Nye tider, nye behov, nye tilbud. Moderne både er tilpasset den moderne verden – komfortable og lette at håndtere. Sådan skal vinteropbevaring også være. Et nyt marked er åbnet i Danmark med firmaer, der tager sig af alt fra logistik, service, vedligehold, klargøring, transport og vinteropbevaring. Tilbuddene kan tilpasses den enkeltes behov og tegnebog.

En bådfjende: Kondens

Vinterklima med faldende og stigende temperatur i fugtig luft giver kondens i båden. Men du kan mindske problemet.

Fugtsugere:
• Moderne, fugtsugende midler i poser kan holde bådens små rum rimelig tørre. Når de er mættede, kan de tørres i en ovn og genanvendes. Drypper ikke.
• Anbring fugtsugende midler nær motor, ved eltavle, elektriske installationer og instrumenter, der ikke kan tages hjem i varmen.
• Fugtsugende midler virker bedst i lukkede rum.

Støv, snavs, mug:
• Der kan komme store mængder kondens på undersiden af en plastpresenning, men to lag plastpresenning giver lidt termovindue-effekt. Har du en gammel, utæt plastpresenning, så læg den underst med en ny og tæt presenning yderst.
• Støv og snavs i skuffer, skabe og på skot bliver jordslået i vinterens kondens. På ubehandlet teak giver det pletter, der må slibes væk. På lakeret flade kan pletterne tørres af. Undgå mugpletter ved at fjerne støv og snavs før vinteren.
• Undgå ir på kontaktfladerne i eltavlen: Tænd alle kontakter, så fladerne rører hinanden. Det giver mindst ir på kontaktfladerne. Luk hovedafbryderen, så en glemt lampe ikke lyser.

Luft og varme:
• Der findes solcelle-ventilatorer, der drives af lyset, også den smule lys, der er om vinteren. De kan mindske kondens ved at ventilere båden. Er bedst når ventilen sidder i det fri, men også i nogen grad under en klar presenning.
• Tag mest muligt af bådens udstyr hjem i varmen. Kan du ikke have hynderne hjemme, så stil dem på højkant i båden, så de ventileres på begge sider.
• Sejl er af ”plast” og kan ikke blive jordslåede. Men støv og snavs i sejlenes vævning kan godt danne jordslåede pletter, så derfor bør især ældre sejl tages hjem i varmen.

 

 Tekst og billede fra Bådmagsinet af Henrik Hansen og Anders Høegh Post

Kontakt Os

Telefon: +45 80 88 99 22
Telefon: +44 20 7929 4058
Fax: +44 20 7933 9350
Klik her at sende os en email

Velos Insurance Services Limited
52-54 Gracechurch Street
London, EC3V 0EH
United Kingdom
Se kort

Nyhed

LIKE Velos på Facebook og få nyheder
Facebook.com/VelosDanmark

Følg os på Twitter her @twitter.com/VelosDanmark