Vedligeholdelse

Få en erfaren bådbyggers 20 tips til klargøring af båden i glasfiber:

1. Husk at sørge for, at båden står stabilt på land, før du træder ombord.

2. Højtryksspuling af glasfiberdækket efterfulgt af voks.

3. Tjek for evt. skader på fribordet, og tjek for glasfiberpesten osmose. Derefter vask og poler fribordet. Småskader kan eventuelt poleres ud, mens større skader skal repareres med glasfiber, epoxyfiler og gelcoat i samme farve som båden.

4. Brug helst en skuresvamp på teakdækket, slib evt. øvrigt træværk og laker. Teaktræets bløde årer tåler ikke en højtryksspuler, da de kan rives op. Brug derfor en skuresvamp i stedet. Brug ikke teakolie eller linolie på teaktræet, da det let bliver mørkt, hvis man ikke passer det hele tiden. Det gør ikke noget, at teaktræ er lyst, blot det er skridsikkert.

5. Kig efter vand i roret, da vand i roret kan føre til osmose. Tjek slør i rorlejer. Mange ældre ror indeholder vand, eftersom der trænger vand ind ved rorstammen, ikke mindst fordi en rorstamme i aluminium eller rustfri stål arbejder dårligt med roret i glasfiber. Flere sejlere borer et lille hul og lukker vandet ud, hvorefter de sætter en lille skrue i. Den løsning er ikke holdbar, men bedre end ingenting

6. Husk at kontroller, om rorstammen er ramt af galvanisk tæring.

7. Fjern alt rust på køl, og kig efter skader efter evt. grundstødninger der kan give buler i blykølen eller ridser i støbejernskølen. Bulerne skal rettes ud, og nydannet rust skal fjernes.

8. Tjek kølbolte for korrosion, for hvis båden lækker ved kølen, skal den pakkes om.

9. Brug gerne samme bundmalingtype som året før, så malingen arbejder sammen. Hvis man f.eks. blander en selvpolerende sammen med en almindelig bundmaling, så risikerer man, at malingen skaller af i løbet af sæsonen. Det er også klogt at bundmale, før man vokser fribord, da voksen ellers kan genere hæftningen af malingen. Under påføring af bundmaling skal det være mellem fem og ti graders varme, derved hæfter og tørrer malingen bedre.

10. Skub skruen fra side til side, og mærk, om skruelejerne er i orden. Tjek for galvanisk tærin.

11. Se efter lækage ved vinduer og luger samt kontroller hængsler og gummipakninger.

12. Vask fald og skøder. Se efter om de er i orden og sørg for, at de løber frit, så der ikke opstår nogen former for slitage.

13. Vask riggen for snavs og poler med voks. Se også efter evt. knækkede kordeler på wiren.

14. Tjek riggens splitter. Se også efter mastefoden og samlinger ved salingshorn og smør skivgatter.

15. Vedligehold spil, vask dele i petroleum og se efter slid. Smør det derefter i tyndt lag fedt.

16. Vask interiør grundigt og laker eventuelt bagefter.

17. Se efter korrosion ved søventiler og knæk på slanger.

18. Se efter, om der er vand på batteriet, og sørg for at batteri altid er fuldt opladet med voltmeter (13,7 volt).

19. Sørg for, at der er skiftet olie. Og skift olie- og dieselfilter. Se efter lækage af diesel og olie.

20. Lav gerne test, om gasinstallationen er tæt. Det gøres med en gastester, som skal være installeret.

 

(Disse vedligeholdelsesråd er givet af bådebygger Ole Engblom og udgivet af POLITIKENs guide om hvordan båden holdes ved lige)

Kontakt Os

Telefon: +45 80 88 99 22
Telefon: +44 20 7929 4058
Fax: +44 20 7933 9350
Klik her at sende os en email

Velos Insurance Services Limited
52-54 Gracechurch Street
London, EC3V 0EH
United Kingdom
Se kort

Nyhed

LIKE Velos på Facebook og få nyheder
Facebook.com/VelosDanmark

Følg os på Twitter her @twitter.com/VelosDanmark