Både til ocean sejlads

Sådan finder du båden til ocean-sejlads

BådNyt: Hvis man drømmer om at drage af sted på langfart, er første skridt at finde en båd. Og det kan være lettere sagt end gjort, for hvad er en god båd, når de store oceaner skal krydses? Størrelse, konstruktion, alder, pris, køl og deplacement – der er rigeligt at tage stilling til. Bådkonsulenten og langturssejleren giver her deres bud på, hvad der kendetegner en god båd til formålet. Kenneth Grothe Toustrup skriver.

 

Drømmen om palmesus, tropeøer og store eventyr kan sikkert strejfe de fleste, der holder af at sejle. Men skal drømmen realiseres, begynder spørgsmålene og realiteterne at trænge sig på, for hvor skal man begynde? Sikkerhed, økonomi, rute, forplejning, besætning, og hvad med bolig, bil og katten derhjemme?

Et oplagt sted at tage fat er båden, men også her er spørgsmålene mange, og en indledende Google-søgning hjælper ikke det store på sagen. Hvad er en god båd til den lange tur? Det hurtige svar er kort sagt, at der ikke er nogen klar anbefaling.

Alle både kan i princippet klare en jordomsejling med den rette besætning, udstyr og temperament hos skipper. Med det for øje findes der alligevel en række generelle anbefalinger, man kan holde sig til i jagten på båden. Formand for Foreningen Til Langtursejladsens Fremme (FTLF) Kim Bork Mathiesen og bådkonsulent Lars T. Olsen fra CDE Danish Marine Design giver her deres bud på, hvad man kan gå efter.
Det er mange sejleres drøm at sejle i de tropiske farvande, men hvilken båd er den rette til forholdene?

Fra finnekøl til gaffelrigget Skagen-kutter
Hos langtursejlerne har man gennem årene set adskillige både i alle størrelser, af alle slags og aldre drage ud. – I gamle dage sværgede mange til de langkølede både. De ligger godt i vandet og kan bedre tåle at gå på grund. Men når vi ser på vores medlemmer i dag, ser vi alle slags både sejle rundt. Det afhænger helt af evner, ønsker til turen, smag og behag. Hallberg-Rassy, Najad og Møn er populære, vi ser Hanse, Bavaria og Beneteau, tunge amerikanske både bygget til langtur, og så har vi haft en spækhugger på en fantastisk tur helt til Australien.

Vi har mødt en 32 fods sejlbåd, der husede en familie med fem børn, og de havde rejst rundt i længere tid. De havde det skønt, og for dem kunne rejsen lade sig gøre, netop fordi de havde valgt en mindre båd. Jo større båd, desto dyrere både at købe og vedligeholde, beretter Kim Bork Mathiesen, der selv som flittig langtursejler har været af sted i en 50 fods gaffelrigget Skagen-kutter fra 1932, en Fandango 32, finnekølet glasfiberbåd, og i dag en Beneteau First 42, også finnekølet glasfiberbåd. Han har været glad for alle bådene med de forskellige præmisser, der følger med hver enkelt båd.

Den skal sejle godt
Certificeret bådkonsulent, yachtdesigner og ingeniør Lars T. Olsen har flere kasketter på og rådgiver i det daglige værfter, private bådebyggere samt købere og sælgere af både. Han giver heller ikke nogen færdig opskrift på den bedst egnede båd til oceanerne, og vælger man som privat bådkøber at hente hjælp hos Lars T. Olsen, er første skridt i processen en grundig afklaring af de individuelle behov – der findes lige så mange egnede både, som der findes forskellige både.

Men som første råd til den kommende langtursejler lyder det, at båden bør være velsejlende. – En lettere og hurtigere båd kan få dig hurtigere væk fra forhindringer – dårligt vejr, storm, de store distancer osv. – når du gerne vil være i stand til at bevæge dig væk fra noget. En kapsejler kan med den rette udrustning komme til at fungere fint som tursejler, men ikke omvendt. Jeg vil anbefale en god sejler, og du kan altid rebe, siger Lars T. Olsen.

Han peger også på en anden fordel ved en lettere båd end f.eks. de tungere og større langtursbåde, som nogle sværger til, hvor deplacement er højt og sejlene store. – Man skal gøre sig nogle overvejelser omkring, hvilken tryghed, fart og kapacitet man har brug for på sin tur. Hvis man er en familie eller et par med nogle gaster om bord, skal man være i stand til at håndtere båden, og jo tungere båd, desto tungere håndtering af sejlene – man haler ikke sejlene ind til båden, men båden ind til sejlene.
Garcia Exploration er langturssejler ikonet Jimmy Cornells vision om den ultimative båd. Den er nomineret til titlen som European Yacht of the Year i kategorien Blue Water Cruiser.

Hvor stor skal den være?
Den ideelle størrelse på båden er igen individuel, og alle størrelser kan sådan set krydse oceaner, f.eks. krydsede Svend Billesbøl i sin tid Atlanten i en 17 fods Lynæs. Men også omkring størrelsen kan man støtte sig til nogle generelle anbefalinger. – I princippet kan alle både bruges, men er den for lille, kommer du til at mangle plads til proviant, diesel, vand osv. Du kommer også nemmere til at overlaste båden. Jeg vil sige minimum 26-27 fod og med et højt deplacement.

En god størrelse til en familie, par med et par gaster om bord eller lignende kunne være 35-40 fod og et deplacement på omkring 6-7 tons. Der skal desuden være en vis komfort, dynefri områder og plads til at trives om bord med vagtskifte og de daglige rutiner, lyder anbefalingen fra Lars T. Olsen.

Fra langtursejlerne går holdningen i samme retning, og her er den typiske bådlængde også omkring 35-40 fod. – Båden skal kunne bære noget vægt, og lette både kan blive overbelastet, når de bliver lastet med vand, proviant og brændstof. F.eks. er en X79 ikke bygget til en langtur. Den er rigtig god til tre eller fire mand på en kortere distance til kapsejlads eller tursejlads, men den vil blive overbelastet på et oceankryds, når man laster den tungt, siger Kim Bork Mathiesen.

I forhold til bådens dybgang afhænger den gode løsning igen helt af, hvor og hvordan man sejler.– Når man ligger midt på oceanet, er det fint at stikke dybt. Men hvis man også vil i land engang imellem, så møder man øer, rev, laguner og små ankerpladser, hvor der ofte er lavt. Her vil en dybgang under to meter, f.eks. 1,6-1,8 meter, være fin. Igen en overvejelse i forhold til temperament og planer for turen. Jo mere dybgang, desto bedre stabilitet, og hvis du kun skulle ligge midt på oceanet, så ville det bare gælde om at stikke så dybt som muligt, siger Lars T. Olsen.

Ny eller gammel?
Der er lige nu mange brugte både til salg, og man kan få meget båd for pengene. Men skal man gå efter en nyere brugt båd fra de store producenter, eller skal man vælge en ældre båd? – Mange nyere både er overkommelige i pris, har et moderne design og er rigtig velsejlende. Det er ikke en dårlig kvalitet, men en anden kvalitet.

Mange sejlere er af sted på sommerturen og i weekender med en begrænset belastning på båden, og mange af de nyere både er designet til det behov. Ældre både er ofte bygget mere solidt og kan klare en anden form for belastning. En langtursejlads udsætter båden for en massiv belastning, så her vil kvaliteten på de bedre ældre både være at foretrække, siger Lars T. Olsen.

Fra langtursejlerne lyder et lignende råd til valget. – Vælger man en nyere båd fra en af de store producenter, f.eks. tysk eller fransk, kan man i dag få rigtig meget for pengene, og hvis sådan en båd skal bruges til feriesejlads i de indre farvande, kan det være en fin løsning. Der er ikke nogle mærker, der er dårligere end andre, men man skal bare huske, at man får, hvad betaler for. Hvis jeg skulle komme med en anbefaling, ville jeg pege på en ældre båd frem for en nyere.

Der skete en ændring i produktionen af bådene først i 1990’erne. Her skete der et skift, og man begyndte at bygge bådene med tyndere skrog, og man sparede på polyester og glasfiber. Sejler man langt, så undgår man ikke storm, vind og bølger, som belaster båd og udstyr, og når man ligger derude på et stort hav, vil man rigtig gerne være tryg ved, at båden kan klare det, siger Kim Bork Mathiesen.
En ældre båd kan fint bruge til langturssejlads, især hvis der er konstrueret rigtigt om med ocean-sejlads for øje.

CDE Danish Marine Design
Har siden 1988 leveret totalløsninger til bådindustri og sejlere. Rådgiver inden for hovedområdet design og optimering af kapsejladsbåde såvel som turbåde, både sejlbåde og motorbåde samt rådgivning i forbindelse med bådkøb.

Lars T. Olsen er ingeniør, yachtdesigner og certificeret bådkonsulent samt aktiv deltager på kapsejladsbanerne og tidligere deltager i flere America’s Cup-designgrupper. Lars T. Olsen har mere end 30 års erfaring i branchen samt et indgående kendskab til CE-mærkningen.

Foreningen Til Langtursejladsens Fremme (FTLF)
Har siden 1985 arbejdet for kendskabet til og muligheden for langtursejlads. Tilbyder bl.a. teknisk rådgivning, certifikater, gratis gastebørs, turbeskrivelser fra hele verden, mulighed for juridisk vejledning, vejledning og hjælp til turplanlægning, bibliotek og søkortarkiv, kurser og undervisning, foredrag og fællesarrangementer, internationale identitetspapirer og bådregistrering, flotillesejlads og kontaktpersoner over hele verden.

Kontakt Os

Telefon: +45 80 88 99 22
Telefon: +44 20 7929 4058
Fax: +44 20 7933 9350
Klik her at sende os en email

Velos Insurance Services Limited
52-54 Gracechurch Street
London, EC3V 0EH
United Kingdom
Se kort

Nyhed

LIKE Velos på Facebook og få nyheder
Facebook.com/VelosDanmark

Følg os på Twitter her @twitter.com/VelosDanmark