Gør indenbordsmotor vinterklar

Sådan gør din indenbordsmotor vinterklar

Ejere af motor- og sejlbåde med indenbords motor bør tage vinterklargøring seriøst, ellers kan det blive en dyr affære.

 

Vinterklargøring er også noget Havneservice i Horsens med syv ansatte, foretager for mange sejlere, men man kan også gøre det selv som bådejer. Her er nogle gode råd:

Frostsikre motoren
Luk for søvandsindtag til motoren og åbne søvandsfilteret og sætte vandslangen ned i søvandsfilteret, åben så for vandet og start motoren.

Derefter skal motoren køre i tomgang i ca 10 minutter. Luk derefter for vandet og hæld frostvæske i, eller koncentreret frostvæske, fordi der er vand i systemet i forvejen.

Mængden af frostvæske afhænger af motorens størrelse, og om den er ferskvands kølet eller saltvands kølet. F.eks 30hk motor der er saltvandskølet bruger 5L og til en ferskvands kølet bruger vi 2,5 liter. Så er motoren frostsikret.

De nye motorer er typisk ferskvandskølet, og der skal man huske at måle frysepunktet på det interne kølesystem for at være sikre på at den også er frostsikret.

Tjek zinkanoder
Zinkanoder skal til vinterklargøring også tjekkes. Sørg for at der er over 50 procent tilbage af zinkklodsen ellers skal de udskiftes, da effekten ellers udebliver.

Sug olie ud af motor
Mens motoren stadig er varm er det nemmest at suge olien ud motoren, det er vigtigt at man får den gamle olie ud, da den indeholder syre og affaldsstoffer. Noget der ellers kan ødelægge motoren.

Man kan bruge en pumpe, der sælges i butikker. Der anbefales en vakuumpumpe uden el til omkring 600 kroner, som kan fås med beholder fra 4 til 16 L.

Ny olie til motor
Derefter skal der ny frisk olie på motoren, iht. specifikationer. Der anbefales altid de originale olier, som fabrikanten foreslår, så ved man kvaliteten er i orden. Det er et dumt sted at spare, da motor ellers kan tage skade.

Skift oliefilter
Derefter skal oliefilter skiftes. Det nye oliefilter påføres olie på pakningen og spændes kun med hånden, hvis man glemmer at putte olie på og spænder med værktøj, kan det være næsten umuligt at afmontere.

Hvis man har sejldrev skal olien også skiftes. Vær særlig opmærksom på om olien er grålig, hvis den er det er der kommet vand i og en reparatør tilkaldes. Derfor skal det tjekkes nu, da saltvand kan ødelægge lejer og tandhjul i sejldrevet (gearkassen).

Husk at kontrollere alder og stand på membranen mellem drev og skrog. For Volvo Pentas vedkommende skal den skiftes for hvert 7 år.

Skift brændstofsfilter
Der er mange der har et forfilter/vandudskiller. Det er vigtigt at begge filtre bliver skiftet på hhv. motor og forfilter.

Det skal man gøre for at se om der er vand eller affaldsstoffer i. For hvis de stopper til kan der opstå motorhavari. Man skal tjekke om der er tegn på dieselpest, som bla. kan lægger sig som store kager oven på filteret. Husk af dieselsystemet skal luftes ud efter filterskift.

Dieselpest er en levende organisme som lever af det vand, kondens, som er i bådens tank. Man kan tilføre additiver så de bliver slået ihjel. Dette skal man bruge året rundt. Har man fået pest skal det fjerne mekanisk ved en tank rensning.

Kontrollere impeller i saltvandspumpen
Så skal man afmonterer impelleren i saltvandspumpen. Og kontrollerer om impelleren er i orden, hvis der mangler vinger, er slidt eller har revnedannelser, skal de skiftes. Hvis det ikke bliver fikset kan man risikere at motoren brænder sammen på grund af svigtende køling.

Man skal også se om saltvandspumpen er utæt og hvis det drypper fra sladrehullet skal pumpen afmonteres og renoveres.

Kilremme, batteri og drikkevandssystem
Kileremmene ved motoren skal kontrolleres for råd og slitage. Og man skal husk at lade sine batterier op og vedligeholde-lades helt op, to til tre gange om vinteren. Så kan de sagtens klare frost.

Man skal også huske drikkevandssystemet. Det skal drænes og man piller slangerne af ved pumpen og dræner den. Og man skal lukke vandet af fra varmvandsbeholderen. Det er der desværre flere der glemmer hvert år.

Hvis man har sejldrev skal olien også skiftes. Vær særlig opmærksom på om olien er grålig, hvis den er det er der kommet vand i og en reparatør tilkaldes.

Se artikel hos Minbaad.dk

 

Kontakt Os

Telefon: +45 80 88 99 22
Telefon: +44 20 7929 4058
Fax: +44 20 7933 9350
Klik her at sende os en email

Velos Insurance Services Limited
52-54 Gracechurch Street
London, EC3V 0EH
United Kingdom
Se kort

Nyhed

LIKE Velos på Facebook og få nyheder
Facebook.com/VelosDanmark

Følg os på Twitter her @twitter.com/VelosDanmark