findhappypornhd.com
findxnxxmovies.club
favoritexxxvideos.com
Main Menu

Huskeliste for vinteropbevaring

Huskeliste ved vinteropbevaring

 

Mens båden er i vandet
Båden bør vaskes udvendig og indvendig med vand og en smule bådshampoo for at helt fjerne salt. Afbryd de elektriske forbindelser – og tag evt. batterierne med hjem og opbevar dem køligt, tørt og frostfri. Tjek gerne syreniveauet og efterfyld med demineraliseret vand.

  • Sprayhood og vinduer må kun vaskes i koldt vand, sæbemiddel vil ødelægge materialet. Vinduer i sprayhood mættes med lampeolie eller lugtfri petroleum.
  • Alle beslag på båden kontrolleres og der tjekkes for utætheder i dækket
  • Husk altid at frostsikre bådens ferskvandssystem, toiletsystem og kølevandsystem samt tøm vandtanke og spildevandstanke. Blæs evt. ferskvandsslanger igennem, og husk at tømme varmt vandsbeholder og brusedræn.
  • Hvis båden skal blive i vandet hele vinteren over, bør du sætte ekstra kraftige og lange fortøjninger på for at kompensere for forskelle mellem høj- og lavvande.
  • Husk at tømme båden for alt der kan suge fugt til sig som f.eks. hynder, sejlertøj m.m. Hæng fugtposer op i båden og husk at skifte dem, så du undgår fugtskader. Brug evt. en affugter et par dage.

Pressenningen
Skal båden overdækkes, så husk at efterse pressenningen for huller, så der ikke kan komme vand ind. Sikre dig at pressenningen fastgøres til båden.

  • Nogle sejlmagere laver ret gode pressenninger som formpasset til din båd.
  • Monter pressenningen hurtigt inden sneen falder, og husk at der skal være gennemtræk og åbning i begge ender.
  • Brug evt. noget gammelt tovværk til at holde på pressenningen.

Bådstativ
Sikre dig at bådstativet er intakt.

  • Udskift evt. defekte større plader eller rustne bolte.
  • Husk evt. at binde stativet fast til bådens skrog, idet en vinterstorm kan være særdeles kraftig. Brug gerne noget gammelt tovværk til at fæstne stativ og pressenning.

Masten

  • Er der tegn på tæring ved mastens rustfri beslag?
  • Er den rustfri rig helt afmonteret inden masten lægges væk?
  • Er skivgatterne spulet rene og er letkørende samt intakte?
  • Er lanterner og andre lys i masten beskyttet for vinteren?
  • Tjek at alt elektronik i masten som vindmåler fungerer optimalt

Riggen
Alle fald bør udskiftes og kontrolleres samt monter dem om foråret selvom masten er monteret.

  • Er de rustfri wirer helt fri for lus?
  • Er der revnedannelser i terminalerne?
  • Er der revner i vantskuernes kroppe, gafler og kontramøtrikker?
  • Er der skader på gevind i vantskruerne?
  • Hvad er status på Vindex?

Motoren
Skift motorolie og filtre, og kontroller kølevandstand med måleapparat eller gå til en fagmand.

  • Zink-anoder udskiftes på propel, motorblok og propelakse.
  • Gearolie skiftes på påhængsmotor, der køres igennem med ferskvand. Smør bevægelige dele og tjek for tærezink og kølevandsimpeller hvert andet år.
  • Afmonter propellen, idet tyveri af en propel kan være kostbar.
  • Indenbordsmotorens propeller og propelakse bør tjekkes for tæring
  • Husk at se efter slør i propeller

Rulleforstaget

  • Ruller forsejlet korrekt op?
  • Er tromlen letløbende?
  • Er headfoilet beskyttet for vinteren mod knæk og buk?
  • Rulleforstagets furler skylles i bund og top – brug ikke fedt eller olie, det holder på snavs i kuglelejet.
  • Er headfoilets samlinger i orden?
  • Glider forliget fint i headfoilet?
  • Fungerer topsvirvlen som den skal?

Sejl

  • Er sejlet blevet gråt og evt. mørt af sollys?
  • Er syninger og limninger intakte?
  • Er rullegenuaens solbeskyttende dækdug stadig helt intakt?
  • Er forstærkningerne ved salingerne intakte?
  • Er ligbåndet i agterliget intakte?
  • Er sejlommerne helt intakte?
  • Er der nogen form for rifter i sejldugen?
  • Er alle sejlpinde i den rigtige længde og tykkelse?
  • Er der andre former for defekter i sejlene?
  • Hvis sejl skal repareres, er det en god ide at sende dem tilbage til sejlmageren i god tid inden foråret kommer.

Tovværket

  • Trænger fald, skøder og trimliner til at blive vasket?
  • Er strømpen på fald, skøder og trimliner intakt?
    Du kan evt. vende eller afkorte fald, så de ikke slides samme sted i aflasteren hvert år.
  • Er der liner som trænger til at blive splejset, brændt eller tacklet?
  • Er alle fald, skøder og trimliner den rette længde?
    Noter evt. længden på alle tov på båden som kan bruges ved nyanskaffelser.

Spil og aflastere

  • Er spillet letkørende og vedligeholdt med fedt og fjedre?
  • Kan aflasterne holde på fald, skøde og trimliner?
  • Er aflasternes kæber intakte og effektive?

Blokke

  • Afmonter alle blokke og skyl dem i ferskvand – men ikke alt for længe
  • Tjek alle blokke er intakte og letkørende?
  • Er kugler og ruller helt intakte i kugle- og rullelejeblokke
  • Samtlige blokke bør smøres med silikone

Søventiler og slanger
Husk at der skal to spændbånd i hver søventil.

  • Kan alle søventiler åbnes og lukkes let og effektivt?
  • Er søventilerne i god og pålidelig stand?
  • Er alle gennemføringer i god og pålidelig stand?
  • Er slangerne til gennemføringerne i god og pålidelig stand?
  • Er alle spændbånd i god og pålidelig stand?

Generelt
Husk at det kolde danske vejr sjældent gør arbejdet nemt, da lak og maling kun kan påføres ved minium 15 grader C.

  • Kontroller kølen for skader og se om glasfiberlamineringen er intakt
  • Gennemgå bunden af båden for evt. skader og noter disse
  • Vask båden grundig, mens bunden er våd. Det er meget nemmere at slibe bunden, mens den er gennemblødt.
  • Husk også at vaske køleskabet – og efterlad på klem
  • Tjek også rorlejer for slør – Har du rat, så tjek også for slør i styrewiren, så den ikke hopper af kvadranten.
  • Kontroller om der er skader i gelcoat eller malingslag på fribordet eller vandliniebæltet – noter for evt. skader.
  • Tag alle elektroniske instrumenter ud, hvis de er lette at demontere for at undgå tyveri. 

 Dette er Henrik Jørgensens checkliste og gode råd ved vinteropbevaring.