Før du køber brugt sejlbåd

BådNyt: Det vrimler med brugte sejlbåde, og markedet har i nogle år været trykket af, at tyske og franske storproducenter fremstiller nye sejlbåde til brugtbådspriser. Derfor er der kommet mange brugte både på markedet til lave priser, fordi de senere års økonomiske boom samtidig har motiveret bådejere til at købe en større model uden hensyn til tabet på den gamle.

 

Nybådskøberne har desuden ønsket større sejlbåde, hvormed mindre og ældre sejlbåde under 28 fod har svært ved at finde købere.

Tommelfingerreglen er, at klassebåde og anerkendte kvalitetsmærker holder prisen bedst, mens mindre kendte mærker nærmer sig foræringspriser. Har du beskedne ønsker for størrelsen af en sejlbåd, er drømmebåden utroligt billig lige nu. Udbudet af brugte både er stort på internettet, hvilket giver dig en glimrende mulighed for at skaffe overblik over priserne. Søg også i udenlandske databaser.

Det er vigtigt at adskilde priserne hos professionelle sælgere og private. Hos profferne står priserne nogenlunde fast, for de har som regel også de bedste både. For private er nettet er en billig måde at annoncere på, så naturligvis er der mange som tager chancen for at opnå en bedre pris.

Derfor kan du kan roligt betragte priserne i privatannoncerne på nettet som noget, der til forhandling. Har du en havneplads i baghånden.

Det er altid vigtigt at sikre sig mod at købe en stjålet båd, fordi lystbåde ikke har nogen registreringsattest som en bil. Risikoen ved en sejlbåd er betydelig mindre end hos motorbåde og bådmotorer, særlig så længe du køber båd i Danmark.

Under alle omstændigheder er det godt at sikre sig mod stjålne både og skjult gæld, som vi behandler i en særskilt boks.

Husk for en sikkerheds skyld at tjekke om du kan få en havneplads i din drømmehavn.

Fælder ved at købe brugt
Der kan være mange fælder ved at købe lidt ældre sejlbåde. Føler du dig på bar bund overfor købet af en brugt båd, kan du få båden synet og vurderet af en fagmand.

Vigtigst af alt er næsten, at tanken om en bådkonsulent vil være nok til at undgå, at du kommer til at hænge på en stjålet båd, eller en med store fejl.

Du kan undersøge båden selv ved at gå frem efter rådene i artiklen, men blot dette at ordet Bådkonsulent” og “CPR-nummer” kommer i luften, vil få en uærlig sælger til at pakke sammen.

Vær opmærksom på, at man i en privat handel foretager et såkaldt civilkøb og kun er dækket af købelovens almindelige regler. I praksis er det næsten umuligt at få en privat handel til at gå tilbage eller få erstatning for skjulte fejl.

Derfor er det vigtigt ved private handler at tjekke bådens stand, inden du slipper pengene. Ved køb hos en forhandler står du bedre, for nu gælder købelovens reklamationsret på to år. Blot skal du være på vagt overfor, om en forhandler sælger en båd i kommission, for her kan du få svært ved at få købeloven til at gælde.

Hvilken bådtype har du brug for?
Inden du køber, er det nødvendigt at spekulere over, hvilken type båd der vil passe dig bedst. Skal den være hurtig eller langsom. Til små bade-udflugter, til weekendsejlads eller store sommertogter?

Sejlbåde er vidt forskellige, så det er godt at få styr på de forskellige bådtyper. Der er meget kapsejladsprægede både, som er hurtige, men kan være brugt hårdt og have lav komfort. Der er tungere cruisingbåde, som indenfor de sidste 10-12 år er blevet virkelig velsejlende, og der er motorsejlere, som hovedsagelig yder komfort og hygge. Alderen betyder en del for sejlegenskaber og komfort.

Ældre både kan sagtens være velsejlende, men tidligere lagde man stor vægt det, og mindre på rummelighed og komfort. Men bemærk at Velos Insurance Services forsikrer ikke ældre lystbåde over 30 år.

Hvilken størrelse?
Sejlbådens størrelse er noget af det første man skal lægge sig fast på. En sejlbåd på omkring 10 meter – 33 fod – vil tilfredsstille langt de flestes pladsbehov til tursejlads med familien. Men disse både holder naturligvis også prisen bedst. En moderne 33 fods med god motorinstallation kan håndteres af en erfaren sejler og en hjælper.

Jo højere man stræber i størrelse, desto større krav stiller båden til besætningen. Større både, større dybgang og krav til navigation. Det er i øvrigt en velkendt erfaring, at den første båd næsten aldrig bliver den, man slår sig til ro med. Der sker nemlig det, at man først opdager sine virkelige behov, når man har sejlet nogle år. Nu er du advaret!

De kendte mærker samt klassebåde med god kapsejladsaktivitet vil altid være dyrest, men det er til gengæld ikke nogen hindring, at en båd ikke produceres længere. Der er lukket mange gode værfter de sidste 30 år.

Både kræver ikke originale reservedele som en bil. Reparationer på skroget foregår på håndværksmæssig maner, og udstyrsdele kan der altid findes erstatning for. Træbåde er et helt specielt kapitel hos sejlbådene.

Der er mange nostalgiske skønheder imellem, og priserne er pressede, for man skal helst være handyman for at blive træbådsejer. De kræver ordentlig vedligeholdelse. Her er det allervigtigst at få en faglig vurdering.

Kontakt Os

Telefon: +45 80 88 99 22
Telefon: +44 20 7929 4058
Fax: +44 20 7933 9350
Klik her at sende os en email

Velos Insurance Services Limited
52-54 Gracechurch Street
London, EC3V 0EH
United Kingdom
Se kort

Nyhed

LIKE Velos på Facebook og få nyheder
Facebook.com/VelosDanmark

Følg os på Twitter her @twitter.com/VelosDanmark